- 15807 odsłon
W najnowszym Informatorze o egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego, opublikowanym 27.08.2010, Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła zmiany dotyczące egzaminu ustnego od 2012 roku.
Znika podział na maturę ustną na poziomie podstawowym i rozszerzonym, a co za tym idzie pojawiają się nieco inne zadania. Ponadto główną zmianę stanowi brak czasu na przygotowanie się ucznia do wypowiedzi.
Główne zmiany w porównaniu z obecnie obowiązującymi zasadami
Część ustna egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego trwa około 15 minut.
Egzamin ma formę rozmowy zdającego z osobą egzaminującą, obserwowanej przez drugiego nauczyciela, który nie bierze aktywnego udziału w rozmowie.
Zestaw egzaminacyjny w nowej formule egzaminu ustnego składa się z trzech zadań i zawiera polecenia w języku polskim do zadań 1 i 3 oraz materiał ikonograficzny do zadań 2 i 3.
Główne zmiany zostały podsumowane w poniższej tabeli.
Kryteria oceny części ustnej egzaminu maturalnego
Oceny części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego dokonują członkowie przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego, przyznając punkty zgodnie z kryteriami oceniania egzaminu ustnego.
Każda wypowiedź jest oceniana w następujących kryteriach:
- sprawność komunikacyjna: od 0 do 6 punktów, oceniana w każdym zadaniu osobno (maksymalnie 18 punktów)
- zakres struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniany w całej wypowiedzi zdającego
- poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego
- wymowa: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego
- płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego.
W ocenie sprawności komunikacyjnej bierze się pod uwagę stopień realizacji przez zdającego czterech elementów wskazanych dla każdego zadania:
- w zadaniu 1: omówienie czterech elementów podanych w poleceniu
- w zadaniu 2: opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania
- w zadaniu 3: wybór elementu najlepiej spełniającego warunki wskazane w poleceniu i uzasadnienie wyboru, wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych elementów oraz odpowiedzi na dwa pytania.
Zdający powinien nie tylko odnieść się do wszystkich wskazanych elementów zadania, ale również rozwinąć swoją wypowiedź dotyczącą każdego elementu.
W ocenie sprawności komunikacyjnej bierze się również pod uwagę następujące kwestie:
- adekwatność wypowiedzi do tematu i kontekstu rozmowy / zadanego pytania
- zakres pomocy ze strony egzaminującego.
Ocena umiejętności językowych dokonywana jest dla całej wypowiedzi zdającego, począwszy od rozmowy wstępnej. W ocenie zakresu i poprawności struktur leksykalno- gramatycznych bierze się pod uwagę zróżnicowanie i poprawność użytych struktur leksykalno- gramatycznych oraz wpływ ewentualnych błędów językowych na komunikację. W ocenie wymowy i płynności wypowiedzi bierze się pod uwagę poprawność wymowy w zakresie pojedynczych dźwięków i/lub akcentowania i/lub intonacji oraz ogólną płynność wypowiedzi.
Przejdź do:
Opracowała: Anita Janicka